Sute de elevi băcăuani abandonează școala anual. TOPUL unităților de învățământ care pierd cei mai mulți elevi

Pe lângă rata alfabetismului funcțional și rezultatele testelor PISA, în continuare învățământul românesc se confruntă și cu problema abandonului școlar. Nici în acest caz, județul Bacău nu face excepție de la regulă. Sute de elevi abandonează studiile în fiecare an, mulți dintre ei ajunși la liceu.

Anul școlar 2018-2019 nu a făcut excepție și din primele cifre pe anul acesta, nici în iunie 2020 statistica nu va arăta diferit. „În anul școlar 2018-2019, 615 elevi au abandonat școala, iar de la începutul acestui an școlar, deci 2019-2020, numărul celor care s-au retras este de 178 de elevi. Majoritatea celor care au abandonat anul trecut, de fapt au plecat în străinătate fără a face cerere de retragere”, a declarat prof.Florentina Stanciu, purtător de cuvânt al Inspectoratului Școlar Bacău. În 2018, rata abandonului școlar din România a fost de 16,4 la sută. Din ce spun statisticile, mai frecvent abandonează școala copiii de la sate, decât cei din mediul urban. 

Topul școlilor 

Pe județul Bacău, în anul școlar precedent, cele mai multe plecări s-au înregistrat la Colegiile „Ion Ghica” (27), „N.V.Karpen” (24 au plecat în străinătate și 15 au absentat), „Grigore Cobălcescu” Moinești (29), „Grigore Antipa” (20), „Henri Coandă”, „Ion Borcea” Buhuși – câte 15 elevi. Din mediul rural, cei mai mulți au abandonat la Găiceana – 7 elevi.  „Sunt mai mult elevi care au plecat să fie împreună cu familia, fiind părinții plecați în străinătate. Anul acesta nu avem nici unul”, ne-a declarat un reprezentant al Școlii Găiceana.  

Pentru a descuraja abandonul școlar, statul oferă familiilor cu posibilități financiare reduse alocația de sprijin familial. Aceasta se suspendă în momentul în care copiii au mai mult de 20 de absențe nemotivate lunar. Ultima statistică arată că din cei 15.977 de elevi care sunt cuprinși în aceste dosare, 912 au peste 9 absențe nemotivate: 403 au avut între 10 și 19 absențe, iar alocația de sprijin s-a diminuat cu 20 %, 27 au avut 20 de absențe și sprijinul s-a redus cu 50%, iar în 482 de cazuri alocația de sprijin familial a fost suspendată de tot întrucât au avut peste 20 de absențe nemotivate. 

* Informaţiile publicate de ZDBC.RO pot fi preluate parțial de alte publicaţii doar în limita a 500 de caractere și cu un link activ în primul paragraf. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Vezi comentariile (10)

  • Apropos de calitatea invatamantului romanesc - nu aveti idee ce probleme apar cu copiii romani care revin in tara si se reinscriu in sistem, dupa ce au invatat doi-trei ani in strainatate. Nu dau nume, nu dau exemple de scoli, spun doar atat - copil care termina clasa a IV-a cu rezultate foarte bune pe parcursul intregului ciclu primar. Pleaca in sudul Italiei, sta acolo doi ani de zile, nu se integreaza - este ostracizat de catre colegi, agresat verbal samd, pe motive rasiale (desi copilul este alb, este injurat si acuzat ca e tigan) - apoi, copilul revine in tara, reia scoala in clasa a VII-a si descopera ca este varza de Bruxellles (deh) la matematica, adica e la nivelul clase a IV-a. Alt copil, plecat in Turcia, revine dupa trei ani de zile, si e la fel, zero barat, dupa ce plecase cu rezultate bune din Romania. Acum, nu mai stie nici macar sa scrie o fraza, sa ia notite, sa faca o inmultire simpla. Alt copil, plecat in Grecia, aceeasi situatie. Eu ii rog pe dascalii care citesc ZDBC sa spuna daca in experienta lor la catedra au avut parte de un singur caz in care un copil plecat temporar in Vest s-a intors si a putut sa se reintegreze cu succes, adica sa tina pasul cu nivelul scolii din Romania, si nu spun ca sa ia premii, ci pur si simplu sa poata trece clasa. Oameni buni, sunt familii de emigranti intelectuali care parasesc tara cu acte in regula, deci nu merg la strans capsuni ci pleaca deja cu acte de rezidenta permanenta intr-o tara sau alta, si care dupa un an sau doi in care copiii acestor familii sunt expusi invatamantului din noua lor tara, ajung la concluzia ca e mai bine sa fie trimisi acasa, in patrie, la bunici, unde sa aiba parte de o educatie de calitate. Stiu ca e la moda sa spunem ca invatamantul romanesc este varza (tot de Bruxelles, deh) dar realitatea e ca pe ansamblu, cu nimicul de bani care se investeste in invatamant (si ma refer aici la dotarea materiala din scoli, situatia din Romania fiind absolut penibila comparativ cu ce vedem prin Vest), rezultatele sunt cu mult peste ceea ce produce societatea occidentala. Care ati muncit in domenii de varf in Vest stiti in ce hal de imbecilitate sunt colegii bastinasi care au absolvit scoli pe acolo. La nivel de flexibilitate, occidentalii sunt rau de tot. O sa spuneti ca nu le foloseste la nimic sa stie aritmetica, o geografie simpla sau eu stiu, un pic de fizica, acolo. Eu cred ca nu e asa. Si apropos de Vest, am avut cateva zeci de colegi de facultate care erau din Vest, si sa ma ierte Dumnezeu, dar erau penibili. De-abia luau examenele, cu chiu cu vai. Cat priveste analfabetismul functional, este foarte adevarat ca avem mari probleme, dar asta are o explicatie simpla - lipsa de lectura. Intelegerea unui text nu poate fi asimilata in doua ore de clasa. Ea se construieste pe muncă, pe ore petrecute citind povesti, legende, povestiri, romane, poeme, sinteze. Am discutat cu un cadru didactic care a dus la clasa a VIII-a cateva pliante diferite cu imagini si scurte informatii despre cateva orase si tari europene. Lucruri simple, ilustrate. Dupa un sfert de ora, fiecare copil a fost rugat sa prezinte colegilor cateva impresii despre ce a citit, despre orasul sau tara care era prezentata in pliant, adica sa promoveze sa spunem din punct de vedere turistic acel obiectiv. Din aproape treizeci de copii, numai cativa au reusit sa faca o prezentare verbala cat de cat interesanta. In rest, vorbim despre copii care au citit un text ilustrat, au citit cateva fraze si nu au retinut NIMIC. Dar NIMIC. Acesti copii sunt, da, ANALFABETI. Acesti copii mai au cativa ani si vor avea pretentia sa castige o mie de euro, daca nu mai mult, la locul lor de munca. Ne mai intrebam de ce ne dam cu capul de pereti atunci cand vrem sa angajam oameni nu neapărat competenti cat capabili sa isi insuseasca notiuni si deprinderi simple ?! Ne mai intrebam de ce acesti prosti cu fițe de intelectuali pleaca in Vest ? De ce acestia ajung la concluzia ca sunt destepti, cand ei nimeresc in mijlocul unor populatii occidentale care nu s-au tampit in ultimii douazeci de ani, cum e cazul nostru, ci de sute de ani bune ? Adevarul este ca acest capitalism contemporan duce la situatii sinistre - avem in SUA o finala prezidentiala intre un clovn si o baba nebuna, avem in Romania o alta finala prezidentiala intre un mut si o derutata, elitele sunt compuse din ratati, din repetenti, din drop-outs, la moda este sa faci bani rapid si fara munca... E absolut normal sa plece din scoli o multime de copii. Pentru ei, nu exista nici macar acea nevoie care il facea pe taranul englez de acum o suta de ani sa caute sa faca o scoala, sa aiba o diploma, sa umble la costum si nu in salopeta, pentru ca pe vremea aceea, daca erai intelectual, in caz de razboi nu crapai ca prostul in transee, in calitate de soldat, ci aveai un grad in armata si ca atare, erau riscuri mai mici sa te ucida inamicul. Pe vremea comunistilor, copiii de la tara invatau incercand sa ajunga la oras, sa aiba o viata mai usoara. Azi...

    • Sunt perfect de acord cu ce ai mentionat in privinta colegilor din vest. Ce este rau in toata treaba asta, ca pe langa inflexibiliattea pe care ai mentionat-o si lentoarea de care dau dovada europenii din vest, se mai adauga si aroganta si de rigoare.

      Totusi nu as baga mana in foc ca generatiile noi din Romania sunt extraordinar de bune, as zice ca nivelul mediu la noi din scoala primara si secundara este mult mai concentrat in ceea ce priveste cunostintele acumulate in comparatie cu cei din vest. Prin urmare rezulta aceasta diferenta de volum de cunostinte.

      • Da, da, toti sunt prosti, numai noi suntem destepti, vai de capul americanilor, englezilor, nemtilor, mi-e mila de ei, probabil nivelul inalt de civilizatie, tehnologie si cultura se datoreaza emigrantilor romani.....

  • Eu as vrea o verificare si testare a tuturor din invatamantul bacauan.
    Sunt "profesori" care nu au ce cauta in invatamant, dar care sunt aici pentru ca au "spate".
    Sunt directori de scoli si licee care habar nu au sa scrie un amarat de proiect si care nu au ce cauta in functiile respective, dar care au "spate".
    Sunt inspectori care stiu lucrurile astea si se fac ca nu le vad sau, mai rau, contribuie la aceasta situatie!
    A face educatie nu este un job, este o menire si multi din acest domeniu nu o au!!!

  • Ce sa faca bietii copii ,daca parintii sunt haituiti si nu au unde munci in tara?Alocatie nu au nici macar pentru o pereche de pantofi.Cand am lucrat in invatamant acum 20 de ani erau copii care veneau la scoala in gumari si fara sosete pe timp de iarna. De abia la "ANUL NOU",de " MOS CRACIUN",le-a dat niste geci si niste cizme. Pe la tara dimineata le dadea niste fasole amarata,de le ghioraiau matele de foame.Vai de capul lor!

  • Domnilor inspectori numiți politic,
    Vorbiti despre abandon fara pic de empatie si cu niste cifre seci si reci. Ia vorbiti si de cei care nu trebuie tinuti cu forța in scoli! Despre cei care ar trebui exmatriculați, ba chiar dați pe mana politiei!

    Pentru cei din presa : investighati si intrebati de cazul profesoarei însărcinate care a primit un sut in fund la propriu in pauza, de la un elev! Azi, 13 decembrie. Si nu in orice liceu, ci in cel mai mare liceu din Bacau!!!

    Conducerea liceului incearca deja musamalizarea si spalarea pe maini, iar cei din inspectorat vor rasufla usurati daca totul ramane intr-o hartie dintre doua mape!

  • Multi elevi intrec destul de urat masura si au un dispret fata de profesori de nepermis!Nu se poate face carte in asemenea conditii,imi pare rau.A ajuns o mama de profesie contabila(la primarie), sa catalogheze o profesoara foarte buna la o anumita materie "incompetenta" pentru ca i-a incheiat fiului sau media 5.Profesoara a invitat-o la ora ca sa-si vada odrasla si mama respectiva a refuzat!
    Trageti concluzia!Profesorul e de vina ca nu stie elevul de 10!
    As vrea sa stiu si eu de unde a pornit prostia asta ca elevul e tufa de Venetia din pricina profesorului!Dorim camere video si audio in salile de clasa!E singura solutie sa se vada cat se lucreaza la ora!

This website uses cookies.

Read More